Sötsaker kan vara riktigt svåra att motstå. Känner du själv att du ofta har svårt att stå emot ditt sötsug varje gång du går förbi godiset eller bakverken i mataffären? Då ska du läsa tipsen här nedan. Här får du nämligen ett par tips på hur du själv kan göra nyttigare sötsaker med mindre socker.

Använd olika sötningsmedel

Om du vill laga dina egna nyttiga sötsaker, kan du alltid använda dig av olika sötningsmedel i stället för vanligt socker. Sötsaker som är sötade med sötningsmedel triggar inte fler sötsug på samma sätt som vanligt socker gör. Sötningsmedel innehåller heller inte speciellt många kalorier. I vissa fall är kalorierna i stort sett obefintliga.

Ett exempel på ett populärt sötningsalternativ är sockerfri sirap. Sockerfri sirap kan användas till bland annat hemmagjorda müslibarer eller till småkakor och cookies. Sockerfri sirap kan även användas som topping på din frukostyoghurt.

Byt choklad

Brukar du ofta äta en bit mjölkchoklad? Mjölkchoklad är riktigt gott, men den innehåller tyvärr rätt mycket socker. Om du vill kunna njuta av choklad ska du se till att byta ut mjölkchokladen mot mörk choklad. Mörk choklad innehåller mer kakao och mindre socker. Ju högre kakaohalt, desto mindre socker innehåller chokladen. Därför ska du hålla dig till en choklad med så hög kakaohalt som möjligt. En kakaohalt på 60–70% är ganska bra. Choklad med över 70% kakao innehåller mindre socker, men smakar ofta lite beskare. Ju högre upp du kommer, desto bittrare blir chokladen. Detta är dock en smaksak. Om du inte har något problem med den bittra smaken, kan du köpa en choklad med riktigt hög kakaoprocent. Om du ska använda den mörka chokladen i bakverk, skulle du kunna använda lite sockerfri sirap som extra sötning.

Frukt som sötning

Om du inte känner för att söta dina sötsaker med sötning som till exempel sockerfri sirap, skulle du i stället kunna söta dem med frukt eller bär. Både frukt och bär innehåller en viss mängd fruktsocker. Fruktsocker är en typ av socker, men när du använder dig av ren frukt får du så mycket mer än bara sockret. Du får även en rad olika vitaminer och annat nyttigt. Framför allt får dina sötsaker mycket mer smak. Om lite fruktsocker i sötsakerna är ok för dig, ska du verkligen testa att använda dig av frukt som sötning.

Vissa frukter är mindre söta än andra. Om du bara vill åt smaken i frukten eller bären men samtidigt behöver lite mer sötma, skulle du kunna komplettera med lite sockerfri sirap.

Gör annat än bara kakor och godis

Testa att göra annat än bara godis, kakor och desserter. Müslibarer och liknande är ett bättre alternativ som kan användas som mellanmål eller en måltid på språng. Du kan göra barer med mycket nyttigt i. Du skulle till exempel kunna göra goda och hälsosamma barer med nötter, frukt, bär och lite sockerfri sirap. Om du inte redan har provat att göra dina egna müslibarer, ska du verkligen passa på att göra det. Det är både gott och enkelt.

Du kanske också gillar:

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.